2017. május 26., péntek

Harsányi Zsuzsanna: Portréfestés pasztellel

Kis műterem sorozat

Nagyon megörültem, amikor megláttam ezt a könyvet. Már egy régebbi bejegyzésben említettem, hogy amikor meglátok egy új kreatív könyvet, valami elnyomhatatlan késztetést érzek a beszerzésére.

Ez a könyv azért volt különösen nagy öröm számomra, mert régóta készülök kipróbálni a pasztellkrétát, már a megfelelő papírt is beszereztem hozzá és természetesen a pasztellkréta is itt lapul a fiókban.


Szeretek rajzolgatni, festegetni, de ezidáig csak az akrilfesték, a színes ceruza és különböző filctollak voltak az eszközeim, ám a pasztelkrétán kívül vár rám még az olajpasztell és a vízfesték is. 

Pasztellel Bence készített már táj- és egyéb képeket, szerintem gyönyörűen lehet vele kísérletezni,  még így, amatőr tudással is. 

Bence pasztellrajza

A könyvben fantasztikus portrék és emberábrázolások vannak, szinte hihetetlen, hogy a pasztellkréta mire képes. Fotóminőségű portrék készíthetők vele, egyszerűen csodálatosak. 

Várakozásommal ellentétben, a könyv több egyszerű kreatív segédletnél, már-már egy albumnak is mondhatnám, benne egy kis művészettörténettel, a portréfestés történetével, kezdve az ókori Egyiptomtól egészen a 20. század művészetéig. 

Külön kitér a magyar festészetre, és megtudhattam, hogy az első nagy magyar képmásfestő az idegenben élő Mányoki Ádám volt. Mikor II. Rákóczi Ferenc udvari festője lett, hazatért, s megfestette a fejedelem portréját, mely talán a legsikerültebb műve lett. 

Barabás Miklós volt az 1800-as évek derekán a legismertebb magyar portréfestő, Liszt Ferencről készült portréja közadakozásból került a Nemzeti Múzeumba.

Benczúr Gyula, Rippl Rónai József, Mednyánszky László, mindannyian tehetséges portréfestők voltak, ám akkoriban sem volt elég a tehetség, szoros társadalmi, jó kapcsolatok szükségeltettek egy-egy portréfestő sikeréhez. 

Olvashatunk a világ nagy művészeiről, Michelangelo, Rubens, Rembrandt, Vincent van Gogh, Frida Kahlo és mások is szerepeltek ebben a kis művészeti összefoglalóban, csodálatosan szép képekkel.

Ezután pedig jöhettek a gyakorlati tanácsok, hogyan fogjunk egyáltalán hozza a pasztellkrétával való alkotáshoz, hogyan válasszunk papírt, amin igen sok múlik. Egy kis színelmélet, egy kis téma és kompozíció-elmélet, egy kis térszerkezet, és a bátrabbak már hozzá is foghatnak az alkotáshoz. 

Műteremben vagy szabadban, fotóról vagy modellről, bárhogy is döntünk, a könyvből hasznos tanácsokat kapunk.  Én megpróbálkoztam szem-, orr- száj- és fülrajzolással, több-kevesebb sikerrel, de azt gondolom a gyakorlás a siker egyik titka.  





A könyv remek, bátran ajánlom, ha pasztellel szeretnétek alkotni, nagyon sok információt tartalmaz a témában. 

A szerző, Harsányi Zsuzsanna grafikus, festőművész, így vall a pasztellről:

"A pasztell finomsága, szívet melengető színhatása az, amellyel a leginkább közvetíteni tudom az érzéseimet. Munkáimban a nőiességet, líraiságot, harmóniát, humánumot szeretném átadni."

10/10

Bea

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése